Menu

Minder uitstoot, meer toekomst.

Hoe krijgen we die CO2- uitstoot naar beneden?

Jaar 
2016
Klant 
Leuven 2030
Deliverables 
Communicatiestrategie
Huisstijl
Inspirationele mini documentaires
Stads-activatie concepten
Webplatform

Meer mensen betrekken bij het actief naar beneden halen van de CO2- uitstoot in Leuven: het is mogelijk! 

Minder CO2-  uitstoot in de stad Leuven en omstreken. Dat is het doel. Leuven Klimaatneutraal 2030 vzw stimuleert de inwoners, de scholen, bedrijven en organisaties om samen aan een leefbaardere stad te werken. Maar hoe bereik je zoveel mogelijk mensen? En hoe krijg je ze overtuigt om ook effectief actie te ondernemen?  Hoe creëer je impact?

Samen met Leuven Klimaatneutraal 2030 vzw werkten wij een strategie uit om de doelstellingen maximaal te verwezenlijken.

Leuven 2030 Shaved Monkey

In plaats van mensen plat te slaan met waarschuwingen over de slechte staat van ons klimaat, stelden wij een positieve aanpak voor: inspireer mensen, laat hen mee dromen over een leefbaardere toekomst en stel dan zeer gerichte, concrete oplossingen voor.

Als je mensen kan raken, als je hun gevoel kan aanspreken, dan zijn ze vlugger bereid om mee te stappen in het verhaal én in de actie. Echte gedragsverandering is dan mogelijk.

Gedragsverandering is mogelijk. Tenminste als je mensen kunt laten dromen.

Zonder inspiratie, geen actie

Wij gingen op zoek naar inspirationele verhalen, verteld door Leuvenaars. Hun verhalen kunnen andere mensen aan het dromen zetten. Omdat identificatie mogelijk is. Omdat het je voorstellen mogelijk is. Omdat je kan voelen: ja! Dat wil ik ook.

Deze inspirationele aanpak werd over de hele lijn doorgetrokken. Samen met het designbureau Uncompressed zorgden we voor een nieuwe look & feel. Met de website- ontwikkelaars Wieni maakten we een website die interactief en uitnodigend is.

Een nieuwe naam werd geboren: Leuven 2030, met als baseline: minder uitstoot, meer toekomst.

 

Leuven 2030 Shaved Monkey

Met dank aan de wetenschap

Shaved Monkey gelooft sterk in een onderbouwd discours. Om te weten welke inspirationele verhalen verteld dienen te worden, doken we in de facts & figures van CO2- uitstoot en gespecialiseerde literatuur rond gedragsverandering.

Enkele aanraders: Effectief gedrag veranderen met het 7E- model (Fran Bambust) en What we think about when we try not to think about global warming: toward a new psychology of climate action (Per Espen Stoknes).

 

Leuven 2030 Shaved Monkey

Voelen en weten gaan hand in hand. Een goede experience design is de basis voor gedragsverandering. Zorg voor emotionele én cognitieve betrokkenheid en mensen zullen vlugger tot actie bereid zijn.

Vanuit deze research stelden we concrete en haalbare oplossingen voor. Overtuigend aangereikt en ingebed in een positief emotioneel verhaal.

 

Leuven 2030 Shaved Monkey

Check op: www.leuven2030.be. De site heeft een CO2- monitoringstool die voortdurend de uitstoot weergeeft. Dat ze het goed doen, de Leuvenaars.

Jaar 
2016
Klant 
Leuven 2030
Deliverables 
Communicatiestrategie
Huisstijl
Inspirationele mini documentaires
Stads-activatie concepten
Webplatform
In co-creatie met 
Leuven Klimaatneutraal 2030 vzw
Uncompressed
Wieni
Zsofia Hurray
Thanks to the many heroes of Leuven

Welk verhaal wil
jij vertellen?

Let's talk
Website made by MINSKY

Laat hier je mailadres achter

We beloven dat we er goed zorg voor zullen dragen. Je krijgt onze laatste stories opgestuurd, een thought starter zo nu en dan en misschien zit er af en toe wel een uitnodiging tussen voor een