Oog voor ontwikkelings- trauma dankzij sensibilisering
Kinderen groeien op met vallen en opstaan, maar soms wordt opstaan moeilijker door ingrijpende gebeurtenissen. Shaved Monkey ontwikkelde op vraag van de Koning Boudewijnstichting een narratief en een sensibiliseringscampagne om ontwikkelingstrauma onder de aandacht te brengen bij de nulde- en eerstelijnsactoren.
Koning Boudewijnstichting
Preventie en aanpak
Onderzoek toont dat 12% van de kinderen vier of meer negatieve ervaringen doormaakt, zoals ouderlijke verslaving, verwaarlozing, echtscheiding of het verlies van een ouder. De effecten daarvan kunnen de ontwikkeling belemmeren en generaties doorwerken. Daarom vroeg de Vlaamse overheid de Koning Boudewijnstichting om samen met hulp- en zorgverleners een project op te zetten rond bewustwording, preventie en aanpak van ontwikkelingstrauma.
De kracht van een verhaal
In de eerste fase werd aan Shaved Monkey gevraagd om via een storytraject de projectoproep van de Koning Boudewijnstichting te ondersteunen met een inspiratienota. Om daartoe te komen haalden we tijdens een strategische workshop inzichten, goede praktijken, de noden en gevoeligheden op via een consortium van kennis-, terrein- en netwerkorganisaties.
Na de workshop, waarin verbinding en helderheid centraal stonden, werd de input verwerkt tot een creatieve briefing en communicatieframework. Dit leidde tot het koepelconcept ‘OverHoop’, de baseline ‘Samen voorbij trauma, van preventie tot herstel’, een visuele identiteit en een kerntekst die de basis vormt voor alle toekomstige communicatie zoals een inspiratienota, digitale folder en een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website.
Door het bos
Om de hoopvolle boodschap van OverHoop te verspreiden, werd in een tweede fase een sensibiliseringscampagne opgezet. Shaved Monkey zette de strategische krijtlijnen uit voor de lancering van de campagne, en gebruikte opnieuw de kracht van verbeelding om tot een verbindend concept te komen dat niet alleen bewust maakt maar ook uitnodigt tot actie. Alles werd systematisch voorgesteld en afgetoetst bij de stakeholders via terugkoppelmomenten en workshops.
‘Samen door het bos van ontwikkelingstrauma’ werd het thema van de campagne en werd uitgewerkt in de vorm van diverse communicatiedragers, zoals een video, social media posts en advertenties, en een handige communicatietoolbox voor de verspreiding via het partnernetwerk van zorgraden, koepelorganisaties, consortia, ambassadeurs en opleidingen. Op die manier slaagden we erin om de complexe problematiek rond “ontwikkelingstrauma” op een toegankelijke en begrijpelijke manier over te brengen, zonder stigmatisering.
Samen klaar voor actie
Gedurende twee jaar creëerden we via diverse contactmomenten participatie, motivatie en inspiratie om de verschillende interne stakeholders te engageren en te activeren rond het mee uitdragen van OverHoop en de campagne.
Ondanks de complexe multistakeholdercontext en het gevoelige onderwerp, slaagden we er samen met het team van de Koning Boudewijnstichting in om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Het vroeg om regelmatige afstemming en een slimme balans tussen verschillende meningen en nuances, terwijl we de kracht en scherpte van de creatieve concepten en uitingen wisten te behouden.
En dan, eind september 2024 was het dan zover: de lancering van een sensibiliseringscampagne met o.a. een kortfilm, SoMe-ads, een informatieve website en een handige communicatietoolbox, afgestemd op de noden van de betrokken stakeholders. En dat is nog maar het begin. Wil je meer weten? Check samenoverhoop.be of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Van gedachten wisselen?
Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.