Succesvolle queeste naar een missie en hoe die te volbrengen
Toen Djapo dringend nood had aan een scherpgesteld kompas, klopte de organisatie aan bij Shaved Monkey om haar verhaal verteld te krijgen.
Djapo
Terug naar de kern
Djapo stelde zich aan ons voor als een vzw die duurzame ontwikkeling in het onderwijs stimuleert. De complexe geschiedenis van de organisatie maakte dat het niet meer helder kon zien wat het waarom en voor wie te doen had.
Na een uitgebreide deep dive slaagden we erin om bloot te leggen wat Djapo in de weg stond: de frictie tussen hun ontstaansreden en hoe hun werking in de praktijk geëvolueerd was. Het was tijd om los te laten wat niet meer was. Om te omarmen wat moest zijn.
Tijdens een reeks strategische werksessies slaagde Shaved Monkey er vervolgens in om scherp te formuleren waar Djapo’s taak vandaag ligt. We herformuleerden de missie en boden een nieuw kompas voor de ontwikkeling ervan. We brachten de korte- en langetermijngevolgen voor de werking in kaart en stelden een communicatieplan op om het toekomstverhaal verteld te krijgen.
Rebranding
Al snel volgde de vraag naar een rebranding die Djapo’s hernieuwde missie kracht kon bijzetten. Shaved Monkey ontwikkelde een nieuwe, rijke visuele identiteit, een krachtige baseline ('Jonge denkers. Grote doeners.') en schreef een wervend narratief om de ambities van Djapo te helpen waarmaken.
Vervolgens gaven we de stok door aan onze kameraden van Statik. Zij bouwden met al deze elementen een gloednieuwe, frisse website en een platform voor digitale didactiek. Daarbij werd de eindgebruiker steeds centraal gezet, waardoor Djapo als merk gemakkelijker ingang vindt bij leerkrachten, onderzoekers en onderwijsspecialisten.
Innovatieve projecten
Vandaag ondersteunen we Djapo in de ontwikkeling van hun aanbod en in het organiseren van webinars. Zo creëerden we voor ‘Oog in Oog’ - een educatief project rond dierenwelzijn - en 'Ik zie wat jij niet ziet' - een educatief aanbod rond afval- en materialenbeheer - het lesmateriaal, het campagneconcept, de communicatie- strategie én de lanceringscampagne. Statik leverde op zijn beurt de pasklare leerplatformen voor de lespakketten.
We begeleidden Djapo doorheen een webinar bootcamp (samen met An Jordens) waarin we hen de kneepjes van het vak op vlak van storytelling, webinar formats en presentatietechnieken bijbrachten. Onze campagne lokte gemiddeld 150 inschrijvingen per webinar. Het succes van deze projecten is voor Shaved Monkey en Statik de bevestiging dat ze in elkaar de gedroomde partner vonden om Djapo’s missie uit te rollen in tastbare projecten die een wezenlijk verschil maken voor de doelgroep.
Een nieuwe koers
Hoewel het nooit eenvoudig is om de missie van een organisatie te herdefiniëren, slaagden we erin om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Djapo nam met volle vertrouwen hun hernieuwde pioniersrol in het onderwijsveld op, binnenkort ook met een huisstijl die volledig bij hun missie aansluit. Samen vertaalden we Djapo’s missie bovendien in succesvolle campagnes met een hoog engagement en digitale tools die meer dan ooit zijn afgestemd op de doelgroep.
Dat onze initiële opdracht uitmondde in een jarenlange samenwerking, zegt eigenlijk meer dan genoeg. Toch?
Van gedachten wisselen?
Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.