Ga verder naar de inhoud

Vernieuwend zorgidee gelanceerd met krachtig verhaal

De Wissel had een sterk idee, maar de boodschap was nog vaag. Shaved Monkey hielp hen om hun initiatief helder en inspirerend te maken – met de juiste naam, beeldtaal en een verhaal dat mensen raakt.

Klant

De Wissel

Opgeleverd
Positionering
Branding
Storytelling
Naming
Baseline
Design
Copywriting

Zorg in crisis

De zorg en hulpverlening zijn in crisis. Wachttijden zijn lang. De werkdruk is hoog. Gelukkig zijn er pioniers zoals De Wissel. Dit begeleidingsnetwerk ondersteunt kwetsbare jongeren en jonge gezinnen, en wilde een vernieuwend initiatief in Tienen lanceren. Het doel? Mensen aanmoedigen om weer meer voor elkaar te zorgen. Niet alleen om de druk op professionals te verlichten, maar vooral omdat ‘zorgen voor elkaar’ iedereen gelukkiger maakt.

“De samenwerking met Shaved Monkey is voor ons een katalysator geweest. Een sterke naam, beelden en verhalen verbinden, mensen haken daarop in. Het zorgt ervoor dat je tractie krijgt. Een woord zoals ‘zwermen’ landt ook bij overheden en zo kunnen we beter met elkaar in gesprek gaan. Daar ben ik enorm dankbaar voor.”

Sieg Pauwels
Coördinator samenleving en innovatie bij De Wissel

Sterk idee, lastig te communiceren

Om dit idee in de praktijk te brengen, trok een team van De Wissel door Tienen om zorgzame inwoners in kaart te brengen. Maar al snel liepen ze vast op de communicatie rond het project. “Iedereen voelt dat we met iets moois bezig zijn,” vertelde De Wissel aan Shaved Monkey. “Maar als we uitleggen wat we willen doen en bereiken, blijft het voor velen nog erg vaag.”

Zoektocht naar de essentie

Precies daar lag de uitdaging: een nieuw initiatief begrijpelijk en inspirerend overbrengen zodat anderen er even enthousiast van worden als jij, is geen eenvoudige opgave. Veel changemakers worstelen ermee – maar da’s waarvoor Shaved Monkey bestaat. Onze eerste stap? Samen met De Wissel tot de kern van het Tiense initiatief komen. Daarom organiseerden we een deepdive-workshop met Luc, Sieg, Jef, Susanne en Simon van De Wissel. We groeven diep in de gedeelde waarden, visie en missie van hun project, totdat de essentie kwam bovendrijven. 

Van idee naar wervend verhaal

De volgende stap van onze samenwerking was om die essentie om te zetten in een inspirerend narratief – zowel in woord als in beeld. Want om mensen warm te maken voor iets volkomen nieuws, moet je hen emotioneel raken. Daarom schreven we een wervend manifest, bedachten we een opvallende naam en baseline, stelden we een pitchdeck samen, en ontwierpen we een frisse visuele identiteit. Zo ontstond ‘De Zwerm’. Want net als een zwerm vogels brengt dit initiatief mensen samen, maar geeft het ook vrijheid om te komen en gaan wanneer je wilt.

De Zwerm groeit en inspireert

In juni 2024 werd De Zwerm officieel gelanceerd en enthousiast ontvangen door Tienen. Ondertussen doen al honderden Tienenaars mee, waren er tientallen events en zijn er ontelbare nieuwe verbindingen ontstaan. Oikonde Leuven nomineerde De Zwerm als één van de vijf beste initiatieven voor een meer zorgzame samenleving. En als kers op de taart mocht De Zwerm op bezoek bij minister Hilde Crevits. Haar kabinet was benieuwd hoe De Zwerm mensen samenbrengt vanuit enthousiasme, betrokkenheid en intrinsieke motivatie. De Zwerm deint uit en verspreidt zich – dat voel je!

Van gedachten wisselen?

Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.