Branding voor Leuven Europese Culturele Hoofdstad
Cultuurhoofdstad van Europa worden is geen klein bier. Shaved Monkey hielp de Leuvense kandidatuur op de rails met een gloednieuwe naam en opvallende identiteit.
Leuven Europese Culturele Hoofdstad
Grote ambitie
Onze thuisstad Leuven wil in 2030 Europese Culturele Hoofdstad worden. De drie intendanten die dit traject begeleiden, werkten daarvoor een ambitieuze visie uit. Via radicaal nieuwe verbindingen willen ze een betere toekomst creëren voor de stad en regio rond Leuven. Maar hoe zet je die visie om naar een wervende naam en identiteit die een breed draagvlak kan creëren? Een uitdaging die Shaved Monkey met veel liefde aanging in partnerschap met onze vrienden van Good, en in een fijne co-creatie met de intendanten en de mensen van stad Leuven zelf.
“Jullie zijn een zorgzaam bureau. Dat voelt veilig aan. Een idee verdient zachtheid, om te ontwikkelen, het verdient plaats en ruimte om te groeien, en het verdient liefde om uiteindelijk op eigen benen te staan. Die dingen vinden ideeën bij Shaved Monkey volgens mij. En dit is ook waarom jullie in mijn ogen goed anders zijn.”
Coördinator LOV
Solide fundament
Omdat we weten dat de beste creatieve ideeën geënt zijn op een sterke strategische basis, organiseerden we eerst een verdiepende sessie met de betrokkenen van dit traject. In deze workshop namen we de tijd om samen goed te begrijpen wat de waarden zijn van een ‘radicaal nieuwe verbinding’. Op die manier konden we die later toepassen op ons eigen creatieve denkproces.
LOV, naam én mindset
Nu dit strategisch fundament er lag, konden we overgaan op de zoektocht naar een nieuwe naam voor de kandidatuur. Die queeste leidde naar ‘LOV’. Niet alleen klinkt dat een beetje als “Luive”, de manier waarop jonge Leuvenaars de naam van hun stad uitspreken. LOV is natuurlijk ook een verwijzing naar het engelse ‘Love’, dé mindset om radicaal nieuwe verbindingen aan te gaan.
Flexibel designsysteem
De volgende stap? Het ontwikkelen van een designsysteem dat de kandidatuur en de volledige regio die erachter staat, kan vertegenwoordigen. Al snel werd duidelijk dat de ‘L’ en de ‘V’ van LOV – die alleen maar van Leuven kunnen zijn – de perfecte basis vormden voor een dynamisch design-spel. De ‘O’ creëert dan weer de openheid die telkens anders kan ingevuld worden, waardoor iedereen zich LOV eigen kan maken.
Herkenbaar logo
Naast dit designsysteem was er ook nood aan een basislogo. Voor de middelste letter werd inspiratie gezocht bij een bol garen, als een interpretatie van connectie die nog steeds leesbaar is als ‘O’. Verder creëerden we ook een warm, divers en levendig kleurpalet, en een rationeel toegankelijke en moderne typografie die contrasteert met het speelse logo.
Geslaagde lancering
Voortbouwend op deze nieuwe koepel ontwikkelden we ten slotte een reeks eerste concrete deliverables (zoals uitnodigingen, een kerntekst, presentatie-templates en banners) voor de ‘Summit of LOV’ op 20 maart. Tijdens deze Summit, die op de grote belangstelling van 280 deelnemers en internationale experts kon rekenen, werd energie opgehaald om als één regio samen te werken, en uit te reiken naar Europa en ver daarbuiten. LOV is all around, zoveel is zeker!
“Stakeholders zijn mee, hoe kan het anders? Op de summit zag je dat gebeuren, en wilde iedereen een mapje, een sticker… ze wilden allemaal delen in LOV.”
Coördinator LOV
Van gedachten wisselen?
Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.