Nieuwe huisstijl, zelfde strijd tegen racisme
Shaved Monkey ontwierp voor Kif Kif een visuele identiteit met symbolische opgeheven vuist: helder, krachtig en strijdvaardig – en gaf de antiracistische organisatie zo een sprekend nieuw gezicht.
Kif Kif
Voor gelijkheid, tegen racisme.
Kif Kif is een antiracistische organisatie die in 2001 werd opgericht als plek waar jongeren met een migratieachtergrond zelf het woord konden nemen in het maatschappelijk debat over de multiculturele samenleving. Ook vandaag blijft dat de kernopdracht van Kif Kif: een platform bieden aan stemmen die nog te vaak ontbreken in het publieke debat over racisme.
“De nieuwe website en huisstijl zorgen voor een enorme hoeveelheid extra werkplezier. Omdat het er zo mooi uitziet, leggen we de lat voor titels, bondige inleidingen en vooral foto’s ook wat hoger. We merken ook een duidelijke stijging in het aantal vragen van mensen op – bijvoorbeeld om met ons samen te werken. Heel leuk om te zien dat het allemaal echt werkt.”
Eindredacteur en onderzoeker bij Kif Kif
Nood aan een nieuwe smoel
Om de rol van antiracistisch mediaplatform optimaal te kunnen blijven vervullen, waren de huisstijl en website van Kif Kif toe aan een grondige update. Een uitdaging op maat van de merkenbouwers van Shaved Monkey en de digitale experts van Statik, die – onder de vlag van The Kind Kids – hun krachten bundelen om impactorganisaties als Kif Kif nog beter vooruit te helpen.
Graven naar de essentie
Omdat een sterke branding begint bij een stevige fond, organiseerden we eerst een brandworkshop. Samen met het Kif Kif-team doken we in hun missie, doelgroepen en werking, en brachten we in kaart wat hen uniek maakt binnen het maatschappelijke veld. Zo creëerden we een heldere basis om Kif Kif op een impactvolle manier te rebranden.
De deep dive-workshop aan het begin van het project was echt verhelderend. We ontdekten samen welke waarden onze organisatie typeren en hoe we die beter zichtbaar kunnen maken. Het gesprek met mensen buiten onze vertrouwde kring was bijzonder waardevol: het zette ons aan het denken over hoe we onze online content toegankelijker kunnen maken voor een breder publiek. Sinds die workshop kijken we op een andere manier naar hoe we communiceren.
Communicatiemedewerker Kif Kif
Visie wordt visueel
Voortbouwend op de strategische basis, ontwikkelden we verschillende visuele ‘moods’. Samen met Kif Kif onderzochten we welke richtingen het best aansloot bij hun visie – en welke minder werkten. Met die input gingen we opnieuw aan de slag om een visuele stijl uit te werken die hun activistische DNA weerspiegelt: moedig, volhardend en strijdbaar. Het resultaat? Een krachtig merkbeeld met logo, grafische taal, typografie en kleurgebruik, en concrete mock-ups die tonen hoe de stijl toegepast wordt op socials, in presentaties, online en in print.
Het (de website) ziet er nu professioneel en gebruiksvriendelijk uit en is zeer toegankelijk. Contributors komen duidelijker in beeld en dat is zeker de weg die we op moeten. Een echte weergave van wie Kif Kif is en wat we doen.
Co-voorzitter Kif Kif
Eén stijl, overal zichtbaar
Daarna bouwden onze collega’s van Statik een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website, met Shaved Monkey als merkbewaker aan hun zijde. Zo bleef de nieuwe huisstijl consistent en krachtig doorgetrokken in elke digitale hoek. Op vraag van Kif Kif ontwierpen we ook een template voor het nieuwe beleidsplan – volledig in lijn met de branding. Een fijne, inspirerende samenwerking. En een dikke proficiat aan Kif Kif, die intussen ook nog een Ultima voor sociaal-cultureel werk in de wacht sleepte. Dubbel en dik verdiend.
Van gedachten wisselen?
Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.