Ga verder naar de inhoud

Sociale tewerkstelling krijgt nieuw en positief narratief

In Vlaanderen worden de belangen van sociale circulaire ondernemers behartigd door HERW!N. In een storytraject hielp Shaved Monkey hun boodschap shiften naar een nieuw en constructief verhaal.

Klant

HERW!N

Opgeleverd
Communicatiestrategie
Marketingplan
Storytelling
Baseline
Campagne

Zoeken naar maatschappelijk draagvlak

Werk is een basisrecht, maar toch vangen veel mensen met een korte scholing of psychosociale problematiek bot op de Vlaamse arbeidsmarkt. HERW!N wilde, als vertegenwoordiger van sociale circulaire ondernemers, beleidsmakers overtuigen om te investeren in sociale tewerkstelling door het maatschappelijke draagvlak ervoor te vergroten. Hun vraag aan ons: hoe zetten we het ‘Recht op werk’-denken van HERW!N om naar een engagerend narratief dat ingang vindt in de brede samenleving?

“Omdenken, dat heeft Shaved Monkey ons geleerd. Wij eisen niet, wij helpen. Met Floddertje in het achterhoofd vertaal ik nu onze boodschap consequent naar een positief statement. De koepelcampagne ‘100.000 handen staan klaar om te helpen’ maakt de meerwaarde van de sociale economie in de maatschappij tastbaar. En dat zetten onze leden, sociaal circulair ondernemers, samen met ons graag in de verf met – uiteraard – omgekeerde vacatures.”

Linde Brewaeys
Communicatiecoördinator HERW!N

Grondig begrip van de context

Om te vertrekken van een juiste basis en samen tijdwinst te boeken gedurende het verdere proces, startte Shaved Monkey zoals steeds met een grondig begrip van de interne en externe context. Tijdens een workshop met HERW!N doken we in de behoeftes van de organisatie, op zoek naar de antwoorden op de vraag ‘Wat willen we exact in beweging zetten en bij wie?’. In een tweede sessie keerden we de blikken om en identificeerden we samen de noden en gevoeligheden van de potentiële stakeholders die we wilden bereiken.

Van ‘Recht op werk’ naar ‘Wij kunnen helpen’

Dankzij de rijke inzichten uit die eerste fase stelden we vast dat de activistische, oude vakbondsboodschap ‘Recht op werk’ waarmee HERW!N vandaag positie inneemt niet meer voldeed. Om verandering teweeg te brengen, moesten we de stakeholders op een andere manier benaderen. Niet met een opgeheven vuist, maar met een helpende hand. Niet negatief, maar positief. Zo ontstond het nieuwe narratief ‘100.000 handen, klaar om te werken’, gebaseerd op de 50.000 begeleide jobs op maat die de sociaal circulaire economie binnen de 5 jaar kan creëren.

Inspirerend frame voor de toekomst

Voortbouwend op deze 100.000 handen ontwikkelden we ook de ‘Omgekeerde vacature’. Dit campagne-idee voor de werelddag van de sociale rechtvaardigheid doet precies het tegenovergestelde van een klassiek vacature. In plaats van een lijst aan voorwaarden om één geknipt persoon te vinden, gaat ze op zoek gaat naar letterlijk iedereen. Door de positieve shift van de boodschap, kreeg HERW!N een goed, plezant en wervend verhaal om te vertellen. Dit nieuwe frame transformeert hen van eiser naar bondgenoot en inspireert HERW!N om haar missie – mensen aan het werk krijgen in de sociale circulaire economie – nu en in de toekomst via allerhande acties en campagnes waar te maken.

Van gedachten wisselen?

Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.